مهندسی نگین نوین

تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی

  • مدیر کل
  • 20 شهریور 1402

تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی

اولین موردی که باید در مبحث تفاوت مهندسی معماری با معماری داخلی چیست بررسی کنیم، تعریف مهندسی معماری (Architectural Enginnering) است.

مهندسی معماری در واقع همان نوع طراحی و ساخت ساختمان هاست که یک شرکت ساخت و ساز وظیفه آن را بر عهده دارد و معمولا تیمی از مهندسین معماری در کنا سایر تخصص ها هستند. به طور کلی منظور از معماری یعنی توانایی یک فرد یا تیمی از مهندسین برای طراحی و ساخت یک بنا و کلیه فضاهای داخلی و خارجی است. این طراحی باید به گونه ای باشد که هم ویژگی ها و اصول انواع سبک های معماری رعایت شوند و هم کاربری هر فضا حفظ شده و نیاز ساکنین در آنها به خوبی رفع شود. همچنین باید در نظر داشته باشید که مهندسی معماری با مهندسی سازه و ساخت و ساز متفاوت بوده و کلی تر است.

در مهندسی معماری تلاش بر این است که چطور فضای داخلی و خارجی به گونه ای طراحی و ساخته شوند که علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی، جنبه های ساختاری هم در نظر گرفته شده باشند. بنابراین با قسمت اول سوال فرق مهندسی معماری با معماری داخلی آشنا شدید.

اکنون که با تعریف و کاربرد مهندسی معماری داخلی و خارجی آشنا شدید، نوبت به بررسی کامل معماری داخلی  (Interior Architecture) می رسد تا در نهایت بتوانیم نتیجه گیری کنیم که فرق مهندسی معماری و معماری داخلی چیست.

در معماری داخلی، محیط و فرم بنا به همراه مرزبندی های ساختمانی تعیین می شوند. در معماری داخلی تلاش بر این است که تمامی جنبه های کاربردی، عملکردی، انسانی و زیبایی شناسی بخش های داخلی ساختمان ها در نظر گرفته شده و براساس آن طراحی صورت گیرد. در واقع می توان اینطور بیان کرد که معماری داخلی همان طراحی داخلی ساختمان اما با توجه به اصول معماری است.

طبق تعاریف مشهورترین معماران جهان، معماری داخلی به معنای سبک یا روشی از طراحی است که ساخت بخش های داخلی ساختمان را بر عهده دارد. در جای دیگری از تعاریف می بینیم که معماری داخلی را به عنوان علم بنا کردن بخش های داخلی ساختمان می گویند که در آن تمامی اصول معماری به کار رفته باشد. در معماری داخلی کل فضاهای داخلی ساختمان براساس اصول سازه و نقشه ها، طراحی می شوند. برخی دیگر از معماران جهان، معماری داخلی را به علم قابلت سکونت سازی یک بنا براساس نیازشناسی ساکنین می دانند و معتقدند معماران داخلی کلیه فضاهای ساختمان را براساس شاخص و معیارهای فیزیکی و کمیت های مختلف می سنجند.